2. Opetustapahtuma: Verkkopalveluiden tuotannon toteuttaminen - Verkkopalveluiden suunnittelu
Ajankohta: keskiviikko 12.9.2017Oppituntien kesto: 8.05-13.45
Aihe: Verkkosivuprojekti, ryhmätyön aloitus
Tuntisuunnitelma:
- Tunnin alustus, video ja teoria
- Ryhmätyötehtävä 1: tehtävä avataan esittävän opetuksen keinoin. Tälle varataan toiseksi eniten aikaa oppitunneilta
- ryhmä lista vahvuuksia ylös
- Ryhmätyötehtävä 2: Tehtävä annetaan PowerPoint-dialla.
- Demostraatio (kuuntelee, katselee ja kiinnostuu).
- Keskustelun lisäksi tehtävään liittyy kirjallinen harjoitus (kuuntelee, keskustelee, ratkaisee, kokeilee)
- Yhteenvetovaihe: Käydään tehtävä läpi ryhmän kesken
- Ideoidaan koko luokan kesken aiheita verkkosivustoihin
- Päätetään parhaat aiheet ja karsitaan huonot pois
- Ryhmät koostetaan vahvuuksien perusteella, siten, että jokaisessa ryhmässä on yksi näistä:
- Analysointi
- rakenteen suunnittelu
- ulkoasusuunnittelun
- sisällöntuotanto
- koostaminen (html ja css)
- testaus ja validointi
- käyttöönotto
1. Osio
Tehtävä 1: Orientaatiovideo ja teoria
Pedagoginen lähtökohta: Opiskelija kuuntelee, katselee, kiinnostuuTunnin aiheena oli aloittaa verkkosivuprojekti ryhmissä. Ennen tehtävän aloitusta halusin saada opiskelijat innostumaan aiheesta ja ideoimaan sopivia aiheita, joista karsimalla huonompia pois saataisiin kaikille ryhmille parhaat mahdolliset aiheet verkkosivujen aiheiksi.
Seitsemän kohdan esimerkki:
https://www.youtube.com/watch?v=gQRsgFw7tcg
2. Osio
Ryhmätyötehtävä 1: Ryhmän vahvuudet
Pedagoginen lähtökohta: esitettävä opetus, tälle annetaan toiseksi eniten aikaa (opiskelija kuuntelee, katselee, kiinnostuu, kokeilee ja ratkaisee)
Ryhmätyö, jossa listataan ryhmän vahvuuksia ylös videon ohjeiden avulla. Ennen ryhmiin jakautumista kerron jo hieman tulevasta tehtävästä.
Opiskelijat saivat itse valita ryhmänsä. Osa ehkä tässä vaiheessa luuli, että saisi työskennellä tässä ryhmässä myöhemmässäkin vaiheessa. Tavoitteenani olikin laittaa tutut opiskelijat yhteen tässä vaiheessa ja myöhemmin sekoittaa ryhmää tämän tehtävän vastausten perusteella.
Opiskelijoiden tehtävä 4 A: Ryhmän jäsenten vahvuuksien listaaminen
- Kerratkaa ryhmässä videossa esitetyt seitsemän kohtaa verkkosivujen suunnitteluun
- Keskustelkaa ja kirjatkaa ylös ryhmässä jäsenten vahvuuksia verkkosivujen toteuttamisen näkökulmasta
- Pohtikaa alustavaa työnjakoa kohtien osalta
Luokaa vahvuuksista ja alustavasta työnjaosta dokumentti, johon listaatte jokaisen ryhmän jäsenen vahvuusalueita. Tehtävä käydään läpi luokan kesken.
- Analysointi (kohderyhmä, tarkoitus ja sivun tavoitteet)
- Suunnittelu (sivukartta, verkkosivun rakenne)
- Design (wireframe, ulkoasun layout ja visuaalinen ilme)
- Content (sisällöntuotanto, teksti, valokuvat ja verkkosivun grafiikat)
- Development (sivun rakentaminen, koodaamisvaihe)
- Testing (testausvaihe, eri selaimilla ja laitteilla) ja validointi
- Käyttöönotto (bugien korjaus yms.)
Ryhmäyötehtävä purettiin 15 minuutin kuluttua. Tämän jälkeen pidettiin tauko.
Osio 3:
2. Ryhmätyö: Aiheiden listaaminen porukassa ja alustava ryhmäjako
Pedagoginen lähtökohta: kuuntelee ja keskustelee
Seuraava työtehtävä oli aiheen ideointi koko ryhmän kesken. Kaikki opiskelijat siirtyivät istumaan rinkiin luokan eteen.
Tehtävä 4 B: Luettele erilaisia yrityksiä eri aihepiireistä
- Jokainen opiskelija listasi taululle yhden idean
- Tämän osion jälkeen taululla oli noin 20 eri yritystä kakkutehtaasta, autokorjaamoon, ekokauppaan sekä yökerhoihin.
- Jokainen opiskelija sai pisteyttää kolme toteuttamiskelpoisinta aihetta antaen 3 pistettä parhaalle, 2 pistettä toisiksi parhaalle, sekä 1 pisteen kolmanneksi parhaalle.
- Lopulta kirjaamisesta vastuussa ollut opiskelija (opiskelija, joka oli tullut myöhässä tunnille) laski pisteet yhteen ja kirjasimme viisi toteuttamiskelpoisinta ylös.
- Tämän jälkeen jokainen opiskelija kirjasi oman nimensä eniten kiinnostavan aiheen viereen
Osio 4:
Tehtävä 4 C: Jakautuminen ryhmiin ja projektin aloittaminen
Sen jälkeen katsoin, että ryhmät saatiin kasattua vahvuusalueiden mukaan (eli opiskelijoiden osaaminen ryhmässä olisi mahdollisimman monipuolista)
Lopulta ryhmät oli luotu ja aiheet keksitty. Osa lähti tässä vaiheessa tauolle, osa alkoi suoraan työstämään ryhmätyötä.
Tämän jälkeen oli ruokailu.
Lopputuntien kulku:
Opiskelijat olivat todella innostuneita aiheistaan ja alkoivat heti suunnittelemaan töitä pidemmälle omissa ryhmissään. Loppupäivä kului projektisuunnitelmaa luodessa. Osa lähti jo kuvaamaan sisältöä verkkosivuille ja osa alkoi heti kartoittamaan kohderyhmää.
Yhteenveto:
Tällä tunneilla pidin opetusmateriaalit monipuolisina: videoita, kuvaa ja ääntä, ryhmätöitä pienissä ryhmissä sekä ryhmässä työskentely koko luokan kesken analysoiden aiheita ja omia vahvuuksia.
Oppitunnit kuluivat nopeasti ja ryhmä innostui silminnähden ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Opiskelijoilla oli selkeä flow päällä, kun he pääsivät aloittamaan verkkosivujen tuotantoa. Hyvä pohjustus tehtävään, omien vahvuuksien analysointi, reflektio sekä aiheiden ideoiminen yhdessä yhdistivät ja innostivat porukkaa.
Kommentit
Lähetä kommentti
Jätä kommenttia!